Metody terapii jakimi pracuję:

KOMPLEKSOWA TERAPIA KRĘGOSŁUPA wg. koncepcji osteopatycznej

Jest to system leczenia manualnego mający na celu usunięcie przyczyny dolegliwości uwzględniając cały organizm pacjenta. Stosuje się tu działania w oparciu o trzy filary: strukturalny (mięśniowo-szkieletowy), wisceralny/trzewny (jama brzuszna, narządy wewnętrzne) oraz czaszkowo-krzyżowy (czaszka, kość krzyżowa, płyn mózgowo-rdzeniowy oraz ich połączenie). W terapii wykorzystuje się szereg technik takich jak: techniki powięziowe, nasłuchowe, relaksacje, oscylacje, mobilizacje czy manipulacje stawowe.

TERAPIA TKANEK MIĘKKICH

Terapia tkanek miękkich jest zintegrowanym działaniem obejmującym pracę na strukturach miękkich takich jak mięśnie, powięzi, więzadła czy torebki stawowe. Energizacja mięśni, rozluznianie mięśniowo-powięziowe, aktywne rozluznianie oraz terapia punktów spustowych stanowią zbiór specjalistycznych technik, które są wykorzystywane w kompleksowym diagnozowaniu i leczeniu zaburzeń tkanek miękkich. Umiejętne ich zastosowanie umożliwia nam w sposób łagodny i bezpieczny dla pacjenta skuteczne zmniejszyć napięcia i restrykcje powstałe w układzie mięśniowo-powięziowym oraz przywrócić pełny zakres ruchomości. Techniki mięśniowo- powięziowe pozwalają na uzyskanie równowagi tkankowej, co na ogół przekłada się na zmniejszenie dolegliwości i poprawę samopoczucia. Terapię możemy stosować zarówno w ostrych jak i przewlekłych okresach choroby. Doskonale sprawdza się jako samodzielne narzędzie terapeutyczne, a także uzupełnienie innych działań leczniczych.

METODA ACKERMANNA

Jest jedną z najbardziej kompletnych metod terapeutycznych. Została opracowana ponad 40 lat temu w Instytucie Medycyny Alternatywnej w Sztokholmie przez dr P.W. Ackermanna. Autor wypracował doskonale sprawdzający się system diagnostyki i zarazem terapii kręgosłupa i stawów obwodowych. W swojej terapii zakłada On, iż większość dolegliwości bólowych pochodzących z naszego układu ruchu, a szczególnie rejonu kręgosłupa ma charakter odwracalny. Sama terapia opiera się o precyzyjne zdiagnozowanie przyczyny dolegliwości i zadziałania dokładnie w ściśle określonym miejscu, czyli zablokowanym segmencie kręgosłupa, który powodował dolegliwości. Metoda wymaga zastosowania szeregu technik oscylacyjnych, mobilizacyjnych oraz manipulacji (powszechnie nazywanych „nastawianiem” kręgosłupa). Szczególną uwagę poświęca się symetrii miednicy traktując ją jako jeden z najważniejszych elementów wpływających na statykę naszego ciała. Przy zastosowaniu metody dr Ackermanna w ciągu jednego lub kilku zabiegów można usunąć lub znacznie złagodzić ból.

TERAPIA MANUALNA WG BRIANA MULLIGANA

Terapię manualną wg koncepcji Briana Mulligana można określić jako zbiór technik, które w skuteczny i bezbolesny sposób przyczyniają się do poprawy zakresu ruchomości segmentów ruchowych, przywrócenia odpowiedniej geometrii stawowej, a przede wszystkim znaczne zmniejszenie lub całkowite zlikwidowanie odczuć bólowych.
System Nowozelandzkiego terapeuty zakłada stosowanie takich technik jak „NAGs", „SNAGs", a także bardzo efektywnych tzw. „mobilizacji z ruchem” połączonych z aktywnym udziałem pacjenta, czyli tzw. MWM. Przy pomocy tych technik terapeuta bezpośrednio działa na połączenia stawowe, a pośrednio na układ nerwowo - mięśniowy. Zasady jakimi kieruje się metoda to bezbolesność podczas stosowanych technik, wykonywanie ich w warunkach obciążenia grawitacyjnego oraz jeśli to możliwe zaangażowanie pacjenta do indywidualnego ich wykonywania w domu.
Praktyczne zastosowanie metody Briana Mulligana daje terapeutom manualnym/fizjoterapeutom wiedzę i nowe narzędzia do pracy z pacjentami z dysfunkcjami w obrębie stawów kręgosłupa, stawów obwodowych, dyskopatią, dolegliwościami i zawrotami głowy, chronicznymi stanami bólowymi narządu ruchu i innymi.

METODA McKENZIEGO

Metoda McKenzie została wymyślona przez Nowozelandzkiego terapeutę Robina McKenzie. Największe zastosowanie znajduje w leczeniu zachowawczym zespołów bólowych kręgosłupa. W swoim założeniu metoda kieruje się mechanistycznym podejściem do problemów dolegliwości kręgosłupa, a co za tym idzie proponuje ten sam tok myślenia (mechaniczny) w programowaniu leczenia. Istotą metody McKenziego jest to, że oferuje ona wielu pacjentom możliwość samodzielnego radzenia sobie z bólem. Techniki terapeutyczne są istotną częścią leczenia w niektórych przypadkach, jednakże najważniejszym aspektem procesu leczenia jest maksymalizacja efektu autoterapii pacjenta .
Metoda Robina McKenzie zakłada, że za powstawania zespołów bólowych kręgosłupa natury mechanicznej w głównej mierze odpowiada ruch trwałego tyłoprzemieszczenia jądra miażdżystego (poza zakres fizjologiczny). Kluczem do zrozumienia efektu terapeutycznego metody jest jednak dokładna znajomość biomechaniki kręgosłupa, a ściślej rzecz biorąc, mechaniki samego krążka międzykręgowego - dysku. Istota i oryginalność badania w metodzie McKenziego polega na szczegółowym i wnikliwym badaniu postawy ciała chorego w pozycjach statycznych, przeprowadzeniu testu powtarzalnych ruchów, w czasie których rejestrowane są zmiany związane z dolegliwościami bólowymi wraz z tzw. „fenomenem centralizacji bólu” oraz na precyzyjnych zaleceniach dotyczących kinezyterapii w pozycjach i kierunkach powodujących zmniejszenie, zniesienie lub centralizację objawów. Liczne badania naukowe wykazały dużą efektywność metody w leczeniu dolegliwości kręgosłupa, a szczególnie tych powodowanych bezpośrednio przez chorobę krążka międzykręgowego (dyskopatię).

MASAŻ - leczniczy, klasyczny, poprzeczny, izometryczny, sportowy, relaksacyjny, limfatyczny.

Jedną z najbardziej znanych metod radzenia sobie z bólami układu ruchu człowieka jest masaż. Stanowi on mechaniczny bodziec skierowany na powłoki skórne, mięśnie, okostną, torebki i więzadła stawowe wywołujący liczne zmiany i reakcje w organizmie człowieka. Podczas masażu wykonywanych jest wiele specjalistycznych technik (głaskanie, rozcieranie, ugniatanie, wibracja, oklepywanie, roztrząsanie), z których każda powoduje odpowiednią reakcję w skórze, tkankach głębokich, a finalnie w całym ustroju. Dzięki temu masaż jest doskonałym narzędziem leczniczym, ale także z powodzeniem może być stosowany jako ważny element profilaktyki. Wykazuje działanie lokalne i centralne. Działanie lokalne powoduje rozszerzenie naczyń krwionoœnych i limfatycznych co prowadzi do lepszego odżywienia, dotlenienia tkanek i odprowadzenia z nich produktów przemiany materii. Działanie centralne wpływa ogólnie na cały ustrój poprzez stymulowanie receptorów układu nerwowego. Liczne wyniki badań wykazują, że masaż ma korzystne działanie przeciwbólowe w leczeniu chorób narządu ruchu, wpływa dodatnio na zwiększenie zakresu ruchu oraz obniża napięcie układu nerwowego, co wpływa nie tylko na poprawę samopoczucia fizycznego, ale również na poprawę kondycji psychicznej, lepszy sen.

MASAŻ kobiet w ciąży

Masaż kobiet w ciąży jest opracowany specjalnie dla kobiet ciężarnych. Metodyka masażu opiera się na odpowiednio dobranych technikach, tempie masażu oraz pozycjach ułożeniowych: leżenie na boku, na plecach lub pozycji siedzącej. Jest to doskonały sposób na pozbycie się lub w dużym stopniu zmniejszenie dolegliwości bólowych oraz idealna forma relaksu i odprężenia, a także przygotowania ciała do porodu.

Korzyści płynące z masażu kobiet w ciąży:
  • zmniejszenie dolegliwości bólowych w obrębie kręgosłupa, miednicy i kończyn,
  • odżywienie i dotlenienie przeciążonych mięśni,
  • zlikwidowanie napięć i obrzęków,
  • uelastycznienie skóry, zapobieganie rozstępom,
  • poprawa krążenia krwi i limfy,
  • relaks, odprężenie i rozluznienie,
  • ogólna poprawa samopoczucia,
Masaż dla kobiet w ciąży wykonywany jest między trzecim a ósmym miesiącem ciąży. Warunkiem zakwalifikowania do zabiegu jest uzyskanie zaświadczenia od lekarza prowadzącego ciążę o braku przeciwwskazań.
Kobiety umiejętnie i regularnie masowane w czasie ciąży szybciej i sprawniej wracają do formy po porodzie, dlatego warto skorzystać z masażu ciążowego i czerpać z jego licznych korzyści, zarówno dla mamy jak i dziecka.

KINESIOTAPING

Metoda polegająca na naklejeniu na skórę specjalnej elastycznej taśmy w ściśle określony sposób uwzględniający dokładne położenie, rodzaj aplikacji oraz siłę rozciągnięcia taśmy Odpowiednia aplikacja i nieustanne ruchy skóry powodują stymulację receptorów skórnych, co bezpośrednio wpływa na głębsze warstwy systemu mięśniowo-powięziowego. Efektem tego procesu jest usprawnienie krążenia płynów ustrojowych, rozluznienie napięcia kompleksu mięśniowo-powięziowego i zmniejszenie bólu. Kinesiotaping można również wykorzystywać do korekcji ustawienia oraz stabilizacji stawów np. przy skręceniu stawu skokowego i wielu innych.